Giacometti, Alberto

I sine modne skulpturer stræbte Giacometti (1901-1966) efter at gengive menneskeskikkelsen tilsammen med hans oplevelse af den fysiske og psykiske afstand, der skilte ham fra andre mennesker. Figurerne blev derved fjerne, anonyme skikkelser uden individuelle træk. De gengiver ikke konkrete personer, men skildrer mennesket som væren eller idé.
 
Giacometti var også en fremragende maler og grafiker. I hans grafiske hovedværk Paris sans fin udført i årene 1958-65, fastholder han i en lang række umiddelbart lette og fragmentariske skitser, sit indtryk af byernes by, som han levede det meste af sit liv i. Serien kan opfattes som en skildring af et døgn i kunstnerens liv – fra den sene morgenmad på fortovscaféen, over arbejdet i atelieret til deltagelse i det hektiske natteliv. Paris sans fin består af 150 litografier. Holstebro Kunstmuseum ejer alle bladene.
I Holstebro er Giacometti kendt for sin skulptur Kvinde på kærre eller i folkemunde "Maren å æ woun", hvor den er tæt knyttet til byens historie og identitet som kulturby.

For dansk kunst generelt har Giacometti haft en særlig betydning. Da billedhuggeren Sonja Ferlov Mancoba i 1936 flyttede til Paris, fik hun atelier tæt på Giacomettis. Gennem ham introducerede hun bl.a. Ejler Bille og Richard Mortensen til den parisiske kunstscene.

Kunsten i familie og opvækst

Alberto Giacometti blev som allerede helt ung sporet ind på en kunstnerisk karriere gennem sin far Giovanni Giacometti, der var en anerkendt maler i Schweiz i årene omkring århundredeskiftet. Som 18-årig gik Alberto en kort overgang på kunsthåndværkerskolen i Genève, men afbrød uddannelsen for at rejse med sin far til Italien.

Paris - forenkling og abstraktion

I 1923 flyttede Giacometti til Paris, hvor han de næste to år fik undervisning af billedhuggeren Antoine Bourelle, hvor han arbejdede efter model. I 1925 udførte han for første gang selvstændige skulpturer. Han arbejdede med forenkling og abstraktion, inspireret af kubistisk og afrikansk skulptur.

Menneskeskikkelsen - grader af genkendelighed

I slutningen af 1920’erne og begyndelsen af 1930’erne bliver Giacomettis skulpturer stadig mere abstrakte, seksuelt aggressive og primitive under indtryk af surrealismen. Fra midt i 1930’erne vender han igen tilbage til en mere genkendelig skildring af den menneskelige skikkelse.

Det moderne menneske

Giacometti er én af det 20. århundredes betydeligste kunstnere, og hans værk er uadskilleligt forbundet med det moderne menneske og dets opfattelse af sig selv og sin placering i verden. Han hører til én af de kunstnere, der for alvor har præget kunsten i det 20. århundrede.

“When I see a head from a great distance, it ceases to be a sphere and becomes an extreme confusion falling down into the abyss.”

"It is impossible to do a thing the way I see it because the closer I get the more differently I see."

- Alberto Giacometti
bubble