Møbler
Holstebro Kunstmuseums udstillingssale er møbleret med en række af Poul Kjærholms møbler. Nogle er produceret af Kold Christensen og andre af Fritz Hansen.
Møblerne må gerne benyttes.
PK9
Spisestuestol med stel af fladstål og polyesterskål med læderbetræk.
Poul Kjærholm: PK9™ (1961). Republic of Fritz Hansen™
PK31
Stol med stålunderstel og løse hynder i læder.
Er opbygget sådan, at den let kan skilles ad i sine enkeltdele og samles med andre dele til 2-3-4 eller 5 personers sofaer.
Poul Kjærholm: PK31™ (1958). Republic of Fritz Hansen™
PK33
Trebenet taburet, der består af et understel i fladstål, et krydsfinersæde og en læderpude.
Sædet er sat fast på understellet ved hjælp af gummiringe og puden igen fæstnet til sædet med lærredsstropper.
Poul Kjærholm: PK33™ (1959) & PK61™ (1956). Republic of Fritz Hansen™
PK54
Rundt bord med stenplade. Understel i 4 rammer af forkromet fladstål. 6. stk. tillægsplader i ahorn.
Poul Kjærholm: PK54™. (1963). Republic of Fritz Hansen™
PK61
Sofabord med stel af stål og plade af enten glas, marmor eller skifer.
Poul Kjærholm: PK61™ (1956). Republic of Fritz Hansen™
PK80
Rektangulær briks med stålstel, lædermadras, krydsfiner og gummiringe.
Poul Kjærholm: PK80™ (1957). Republic of Fritz Hansen™
Møbelarkitekt Paul Kjærholm
Poul Kjærholm (1929-1980) blev uddannet som møbelsnedker i 1948 og havde siden Hans J. Wegner, Jørn Utzon og Palle Suneson som lærere bl.a. på Kunsthåndværkerskolen, hvorfra han blev uddannet i 1952. I 1959 blev han ansat ved Kunstakademiets Arkitektskole, og fra 1976 til sin død i 1980 var han professor samme sted. Gift 1953 med Hanne Kjærholm.
Det var den danske møbeltradition, der dannede udgangspunkt for Poul Kjærholms virke som møbelarkitekt. Andre store inspirationskilder var den tyske Bauhaus-bevægelse og den hollandske kunstnergruppe De Stijll, hvor særligt maleren Piet Mondrian og møbelarkitekten Gerrit Rietveld fik stor betydning for hans udtryk og ideer om design.
Poul Kjærholms møbler er på én gang klassiske og radikalt nye. Som i de bedste danske møbelklassikere er der i hans stole, sofaer, taburetter og borde en intim forbindelse mellem brug, form og materiale. Han skabte minimalistiske møbler, hvor alt overflødigt er skåret væk og møblet befriet fra tidens og modens krav – de er tidløse.
Det radikale i Poul Kjærholms møbler er, at han – i modsætning til den danske møbeltradition, hvor træ var hovedmaterialet – som den første danske møbelarkitekt konsekvent bruger tidens nye materialer: stål og læder. Endvidere kobler han håndværkerens kunnen med den industrielle fremstillings præcision.
Umbrako-skruen – en lille skrue med stor styrke – bliver et meget vigtigt element i Poul Kjærholms design. Den giver mulighed for at lave meget enkle, men samtidigt stærke samlinger. Poul Kjærholm gør ikke noget for at skjule samlingerne. Tværtimod er de fuldt synlige – nærmest som et ornament – der gør det muligt umiddelbart at forstå møblet som konstruktion. Således kan alle Poul Kjærholms stole umiddelbart skilles ad i de dele, de synligt består af. Konstruktionen og materialerne betyder også, at møblerne kan opbygges i moduler, som f.eks. sofaen PK 31, der både eksisterer som enkeltstående stol eller som to eller tre personers sofa.
Poul Kjærholms møbler er udformet efter de materialer, der er anvendt og de værktøjer, man skal bruge for at bearbejde materialet. De er enkle, originale og universelle, præget af at være gennembearbejdede, kompromisløse og af høj håndværksmæssig kvalitet. Han indfører nye materialer og konstruktionsprincipper i dansk møbelkunst, men bruger dem på en måde, der følger den danske møbeltradition.